Chytrá restaurace. Co to je a proč je to tak důležité?

Gastronomie je stále velmi tradiční odvětví a moderní trendy do řízení restaurací pronikají velmi pomalu. 

  • Čárky na papír
  • Sčítání pod sebe
  • Fronta u pokladny a čekání na placení
  • Dodáky na stole
  • Finanční přehled jednou za měsíc nebo za rok
  • Ztrácení věcí ze skladu
  • Záhadné storno objednávky
  • Složitý prodej na internetu
  • Chaos v kuchyni

To vše z restaurací mizí a brzy vymizí. Co se stalo v jiných podnikatelských odvětvích s papíry a opakujícími se úkony? Bolelo to, ale postupně mizí. Do cloudových úložišť, elektronických podpisů, nástrojů na řízení lidí, specializovaných systémů.

Digitální hospoda, ve které jsme v praxi prezentovali automatizaci chytré restaurace (ČGI Kongres, květen 2022)

V restauraci to nejde, je to jiné

Bohužel, bohudík, není to jiné. V zahraničí je běžné vidět kuchyně, kde se vaří přes 1000 jídel denně a v kuchyni je klid a pořádek. Je tam poměrně ticho, každý ví, co má dělat a opravdu kvalifikovaný kuchař je tam jen jeden.

Hosté vyžadují různé nástroje, na které jsou zvyklí odjinud. Platit telefonem, platit na dálku, objednat, vybrat, podívat se na účet. Jde to s jízdenkou, jde to s oblečením, chtějí to i s jídlem.

Někdo počká a uvidí

A někdo už to má. Vše začíná u čísel. Sledujete obrátku na stůl, sledujete o kolik % víc dokážete vydat obědů nyní než před týdnem? Znáte svůj foodcost, sledujete rychlost výdeje uvařených jídel jednotlivých směn v kuchyni? Tam jsou peníze. A budoucnost. Proto se nevyplatí čekat, ale raději zjišťovat, co mi může pomáhat už dnes.

Ne každá digitalizace je pro každého. Ale alespoň nějaká je pro všechny

Všude ve všech oborech se automatizuje to, co nutně nemusí dělat člověk. Lidé jsou drazí a lidé nejsou. A u dobrých lidí je škoda, aby trávili čas manuální a nudnou prací. A najímat špatné lidi na špatnou práci je úplně špatně. Sami víte proč.

Restaurace v roce 2030

Jak vypadá a co umí restaurace budoucnosti?

  • Zná trh. Ví s kým jí v okolí poměřují hosté a za kolik se tam nají. Ví přesně, která jídla šla v minulých měsících nejvíce a která se neprodala. Podle toho plánuje, co bude nabízet a za kolik a komu.
  • Zná finance. Systém jí ukazuje, jestli má výchylku v nákladech na suroviny, lidi nebo fixní část nákladů. Okamžitě v živých datech.
  • Může najímat méně kvalifikovanou pracovní sílu. Systém pomůže v kuchyni rozdělit práci a instruovat i méně zdatné kuchaře. Šéfkuchař vymýšlí menu, vymýšlí postupy a systém je dokonale a včas rozdělí na daná pracoviště a zobrazí postupy na displejích.
  • Uvolňuje skvělému číšníkovi ruce na to nejdůležitější - obsloužení hosta, navýšení obrátky na židli, vybudování spokojenosti. Vše okolo systém rozdělí mezi méně kvalifikované síly a automatizované nástroje.
  • Umožňuje dělat cílený marketing. Pozvat znova stálé hosty. Znovu oslovit ty, kteří se už dlouho neukázali. Nabídnout “horké” tlačítko pro každého zákazníka automatizovaně a hlavně individuálně - měl rád hamburgery, kafíčka, večírky nebo guláš? Jednoduše dostane svojí nabídku do telefonu těsně před tím, než obvykle vyráží na jídlo.
  • Něco z toho je dnes možné a čeká se, až to přijmou lidi v gastru. Něco z toho dnes umí retailoví prodejci a technologické firmy. Ale nástroje již existují a do restaurací přijdou.

Chyťte vlnu

Chyťte vlnu, včera bylo pozdě. Digitalizace už jede. Nechte si poradit, buďte s těmi nejlepšími. Septim dělá pro ty nejlepší restaurace. Jste v dobrých rukách.